|
  • If you are citizen of an European Union member nation, you may not use this service unless you are at least 16 years old.

• You already know Dokkio is an AI-powered assistant to organize & manage your digital files & messages. Very soon, Dokkio will support Outlook as well as One Drive. Check it out today!

View

Hoe voeg ik mijn gegevens toe

Page history last edited by PBworks 16 years, 6 months ago

Praktische informatie

1/ Afspraken

• Het staat alle kunst(historische) bibliotheken in Nederland en Vlaande vrij om op deze wiki hun ruilinformatie te plaatsen. De enige voorwaarde om deel te nemen aan dit project is dat de informatie up to date wordt gehouden door de ruilverantwoordelijke van de betrokken bibliotheek.

• Om informatie op de wiki te plaatsen voor de eigen bibliotheek is een paswoord nodig dat via mail kan worden aangevraagd bij de voorlopige wiki-verantwoordelijke, Saskia Scheltjens (s dot scheltjens at rijksmuseum dot nl). Het paswoord is ook te vinden in een mail die op 15 mei 2007 via de discussielijsten OKBV-L en OKBN-L werd verspreid.

• Het publieke beheer van deze wiki beperkt zich tot de lay-out, een beperkte moderatie en het tegengaan van misbruik.

2/ Wat is een wiki en wat kan ik ermee doen?

3/ Welke informatie plaats ik op de wiki?

• naam van de eigen bibliotheek bij de lijst van ruilbibliotheken op de startpagina van deze wiki.
  • eigen ruilpagina met een korte toelichting over het ruilbeleid van de instelling en de contactgegevens van de ruilverantwoordelijke, zie voorbeeldpagina
  • ruillijsten (doubletten en/of publicaties van de eigen instelling). Dat kan een word-document zijn (zoals bij het Rijksmuseum) of een extra wikipagina.

4/ Hoe plaats ik informatie op de wiki? (het is simpel, écht!)

1. Ga naar de voorbeeldpagina.
  2. Selecteer daar alle informatie met je cursor en kopieer deze (CTRL + C)
  3. Klik bovenaan op 'Home'.

>> Je gaat naar de homepagina van de ruilwiki met onderaan de deelnemers.

4. Klik bovenaan op 'Edit'.
  5. Voeg onder aan de lijst van deelnemende instellingen de naam van je eigen bibliotheek.
  6. Selecteer de naam van je bibliotheek en klik bovenaan op 'Link'.
  7. Je krijgt een pop-up scherm waar je als Link Type kiest voor 'Wiki Page', en bij Link to wiki page kiest voor 'New Page'.

>> Normaliter staan deze zaken standaard ingevuld.

8. De rest van de informatie hoef je niet in te vullen als je je naam hebt geselecteerd (stap 5).
  9. Klik in het pop-up scherm op 'OK'.
  10. Klik op 'Save'.

>> Je ziet nu de aanpassing op de pagina zoals iedereen deze kan zien. >> De naam die je zonet hebt toegevoegd van je eigen instelling is nu onderlijnd met een stippellijn.

11. Klik op de naam van je eigen instelling.

>> Je krijgt de vraag of je een nieuwe wiki-pagina wil maken.

12. Klik op 'Create a new wiki page'.

>> Je krijgt een nieuwe pagina die geopend is in 'Edit'-mode.

13. Ga met je cursor in het tekstveld staan en plak daar de tekst die je in het begin hebt gekopieerd (CTRL + V). Als je een vraag krijgt of je deze tekst wil plakken, klik dan (1 of 2 x) op 'Toegang toestaan'.
  14. Vervang de geplakte tekst nu door de specifieke informatie van je eigen instelling.
  15. Klik op 'Save'.

>> Je hebt nu een eigen internet-pagina met informatie over je eigen bibliotheek!

>> De url van deze pagina kan je gebruiken in je ruiladministratie.

5/ Hoe voeg ik een lijst (bv. een tekstfile of spreadsheet) toe aan mijn pagina?

1. Ga naar je eigen pagina.

2. Klik daar bovenaan op 'Files'.

3. Klik op 'Bladeren' en zoek op je eigen computer naar de ruil- of doublettenlijst die je op de pagina wil plaatsen.

>> Zorg dat in de titel van het document ook een versie of datumvermelding staat.

4. Klik op 'Upload'.

>> Een kopie van je document wordt nu in de Files-map op de website gezet.

5. Klik op 'Edit'.

6. Plaats je cursor waar je vindt dat je document moet staan.

7. Klik bovenaan op 'Attach file'.

8. Selecteer de titel van je document uit de lijst en klik op 'OK'.

>> Je document staat nu met de titel van het document als link op de plek van je cursor.

9. Klik op 'Save'.

>> Je hebt nu een eigen internet-pagina met een ruillijst erop!

>> Je kan dit document zo vaak veranderen als je wil. Vergeet dan niet de oude documenten van de site te verwijderen.

Indien er hulp gewenst is bij het aanmaken van deze informatie, contacteer de voorlopige wiki-verantwoordelijke, Saskia Scheltjens (s dot scheltjens at rijksmuseum dot nl).

Comments (0)

You don't have permission to comment on this page.